zondag 27 maart 2016

Moskou!

Enkele minuten geleden ben ik weer in ons huis gearriveerd. Moe en voldaan teruggekomen uit Moskou, kwam een huisgenootje er helaas achter dat het warme water weer is afgesloten. Jammer, wat een lekkere douche kan ik op dit moment wel gebruiken.

Moskou was fantastisch. Erlijk gezegd, vind ik het vele malen leuker dan Sint Petersburg. Het is groter, moderner, en Russischer, en lijkt totaal niet op Westerse steden, iets wat je van Petersburg niet kunt zeggen (dat is immers naar Europees voorbeeld gebouwd). Via een dagindeling zal ik proberen jullie een beetje te informeren over wat ik allemaal heb gedaan.

Dag -of eigenlijk nacht- 1 (donderdag)
Om 22:45 worden we verwacht op station Moskovskij Vokzal (Het Moskouse Station) in Sint-Petersburg. Drie kwartier later zal onze trein vertrekken richting het Leningradskij Vokzal (Het Leningradse, oftewel het Petersburgse Station) in Moskou. Inderdaad, Station Moskou zit in Sint-Petersburg en andersom. Het is een nachttrein, eentje met afgesloten coupé's en gordijntjes. De verdere avond heb ik de neiging Harry Potter-deuntjes te neuriën. Het is schoon en er is een ontbijtje inbegrepen, maar we hebben zelf al lekkere broodjes meegenomen, omdat we dat niet wisten. Ik slaap kort, maar lekker. De trein wiegt me een beetje heen en weer en het dekbed is groot. 

Dag 2 (vrijdag)
Om half negen 's ochtends staan we, nog niet helemaal wakker, op het Leningradskij. Met de metro, die in Moskou overigens duurder is dan in Petersburg, reizen we af naar het hostel, waar we het komende weekend zullen verblijven. Aangezien ik slechts één eerdere, hele slechte, ervaring heb met hostels, ben ik een beetje nerveus als we de kamer binnenkomen. Het is best ruim en schoon, dus dat valt allemaal erg mee. Ook hier zit ontbijt en avondeten inbegrepen. Het zijn erg Russische hapjes, en de meeste zijn voorverpakt of zitten in vacuümgetrokken plastic. Ik eet  de dagen erna niet al te enthousiast mijn koude blini's met koffiesaus, tvorog, dat is een soort kwarkkaas, met appelschijfjes, wortel-appel-knoflooksalade en koude omelet met veel, veel, veel dille op, en geniet voornamelijk van de zoete bladerdeegbroodjes die zijn meegeleverd..Na het afleveren van de koffers en het inchecken, gaan we op pad om de Nederlandse Ambassade te ontmoeten. Hier spreken we de ambassadeur van BZ, een organisator van buitenlandstages en een nog heel jonge vrouw, die nu woordvoerder voor de ambassade is, en een expert op allerlei gebieden omtrent de Rusland-Nederlandverhoudingen. Haar verhaal is ontzettend motiverend, het blijkt dat het standaardantwoord: "Je kunt heel veel kanten op met Russisch" geen smoesje blijkt te zijn. Het is echt zo, en geïnspireerd hobbel ik weer naar buiten voor een stadstour. De stadstour is in het Russisch en goed te volgen, helaas is het vrij koud buiten en is vier uur lopen en luisteren iets te veel gevraagd, ik ben op het eind verkleumd en niet meer in staat het verhaal te volgen.
's Avonds eten we bij Jamie Oliver en we gaan erna op tijd naar bed. 

Dag 3 (zaterdag)

De dag begint om elf uur met een bustoer, wat ik zelf ontzettend leuk vond, omdat je van alles ziet zonder het ongemak van kilometers te moeten lopen (ik heb inmiddels hevige warmte-uitslag op mijn voeten en elke stap schrijnt.) Het is lekker zonnig, en 's middags worden we afgezet bij de Nieuwe Tretjakov Galerie, een modern kunstmuseum, waar heel veel bekende werken hangen. Ik herken er veel nog van tekenen op de middelbare school. 's Avonds eten we heerlijke hamburgers en, na nog even door de stad gestruind te hebben, keren we terug naar het hostel.

Dag 4 (zondag).

Zondag hebben we de hele dag voor onszelf. Om half negen staan we op en om tien uur staan we op het Rode Plein, in de rij voor het Mausoleum, waar Lenin ligt opgebaard. Het is heerlijk weer, de jassen gaan open en de zonnebrillen op. Nadat we Lenin en de graven van enkele andere belangrijke Sovjet-figuren hebben bekeken -op Stalin's graf lagen de meeste bloemen- gaan we door naar de Christus Verlosserkatherdraal, waar op dat moment een dienst bezig is. De kerk is prachtig en, door het gezang en alle mensen die tegelijk kruizen slaan en buigen, erg imponerend. Met onze haren bedekt, want dat moet, staan we een tijdje te luisteren. Vervolgens eten we wat in het beste restaurant van Moskou, wat voor Russische begrippen knetterduur en heel luxe is, we zijn dan ook enigszins underdressed, maar in Nederland waarschijnlijk in de gemiddelde prijsklasse zou vallen. Na het eten lopen we naar Loebjanka Plein, om het gebouw van de geheime dienst te bekijken, en daarna slenteren we door naar een ander pleintje, waar een groepje goed getrainde straatartiesten synchroon danst, terwijl ze ondertussen funky jazzmuziek spelen. Het is een heerlijke dag, en 's avonds rijden we met een hogesnelheidstrein in vier uur terug naar Sint-Petersburg, waarbij we ook wat van het 'echte Rusland', kunnen zien. Kleine dorpjes tussen besneeuwde sparren, grote Sovjetflats, luxe dacha's met grote stukken land eromheen. 

Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten